Angst

Ønsker du at lære at håndtere din angst så den
ikke håndterer dig? Få metakognitiv behandling der virker

Angst

Ønsker du at lære at håndtere din angst så den
ikke håndterer dig? Få metakognitiv behandling der virker

Oplever du at være påvirket af angst?

Eller har du brug for hjælp til at vurdere, om du har tegn på angst? I min tid som psykolog har jeg flere års erfaring med behandling af angst. Jeg kender derfor også til de problematikker og udfordringer, som man oftest står med. Jeg kan derfor støtte dig, og give dig de redskaber som er nødvendige for at mindske din angst.

Op mod hver femte dansker er påvirket af angst. Uanset om du er udfordret med socialfobi, panikangst eller andre angsttyper, så er der hjælp at hente. Det kan dog være svært selv at bedømme, hvad angst er, og om man har brug for hjælp til behandling af angst. På siden her gennemgår jeg nogle af de spørgsmål, som du måske måtte sidde med.

Oplever du at være påvirket af angst?

Eller har du brug for hjælp til at vurdere, om du har tegn på angst? I min tid som psykolog har jeg flere års erfaring med behandling af angst. Jeg kender derfor også til de problematikker og udfordringer, som man oftest står med. Jeg kan derfor støtte dig, og give dig de redskaber som er nødvendige for at mindske din angst.

Op mod hver femte dansker er påvirket af angst. Uanset om du er udfordret med socialfobi, panikangst eller andre angsttyper, så er der hjælp at hente. Det kan dog være svært selv at bedømme, hvad angst er, og om man har brug for hjælp til behandling af angst. På siden her gennemgår jeg nogle af de spørgsmål, som du måske måtte sidde med.

Hvad er angst?

Angst kan vise sig på mange måder, for nogen indtræder angsten i specifikke situationer, for andre er den tilstede hele tiden. Angst er en naturlig reaktion som hjælper os i situationer hvor der opstår fare. Kroppens alarmberedskab aktiveres således at vi bliver i stand til at kæmpe eller flygte. Angsten hjælper os dermed til at løse den situation vi står i. Tilbage i urtiden hjalp det til at vi overlevede i mødet med fx farlige dyr.

Hvad er angst?

Angst kan vise sig på mange måder, for nogen indtræder angsten i specifikke situationer, for andre er den tilstede hele tiden. Angst er en naturlig reaktion som hjælper os i situationer hvor der opstår fare. Kroppens alarmberedskab aktiveres således at vi bliver i stand til at kæmpe eller flygte. Angsten hjælper os dermed til at løse den situation vi står i. Tilbage i urtiden hjalp det til at vi overlevede i mødet med fx farlige dyr.

Symptomer på angst

Når man har en angstlidelse, kan det føles på en række forskellige måder. Symptomerne man kan have er anspændthed, hjertebanken, ondt i maven, svimmelhed og trykken for brystet. Nogen oplever åndenød, kvælningsfornemmelse og altså besvær med at få vejret. Angstsymptomerne vil altid kunne variere fra person til person, og du kan måske opleve angst på en anden måde end beskrevet her. Uanset om angsten er rationel eller ej så føles den meget virkelig, for den som oplever den. Angsten og tankerne kan være svære at slippe. Det kan føles som om, at den overtager kontrollen og hæmmer ens hverdag. Men – det er muligt at komme i behandling og genopdage at det er dig der har kontrollen og ikke angsten, så du bedre selv kan håndtere din angst.

Symptomer på angst

Når man har en angstlidelse, kan det føles på en række forskellige måder. Symptomerne man kan have er anspændthed, hjertebanken, ondt i maven, svimmelhed og trykken for brystet. Nogen oplever åndenød, kvælningsfornemmelse og altså besvær med at få vejret. Angstsymptomerne vil altid kunne variere fra person til person, og du kan måske opleve angst på en anden måde end beskrevet her. Uanset om angsten er rationel eller ej så føles den meget virkelig, for den som oplever den. Angsten og tankerne kan være svære at slippe. Det kan føles som om, at den overtager kontrollen og hæmmer ens hverdag. Men – det er muligt at komme i behandling og genopdage at det er dig der har kontrollen og ikke angsten, så du bedre selv kan håndtere din angst.

Former for angst

 

Der er en lang række af forskellige former af angst. Nogle af de angstformer som man oftest ser er:

 

Social angst

 

Social angst er en angstform som opstår i sociale sammenhænge med andre mennesker. Man kan få følelser af ubehag, usikkerhed, nervøsitet og opkastningsfornemmelser, når andre kigger på en. Man kan også have følelser af, at man ikke hører til, når man er ude blandt andre. Ved social angst begynder man at undgå og isolere sig fra arrangementer og sociale situationer, hvor angsten kan opstå.

 

Panikangst

 

Panikangst kan føles rigtig ubehageligt, da det er en angstform som virker til at komme ud af den blå luft. Man kan opleve voldsom hjertebanken, svimmelhed og problemer med vejrtrækningen. Det kan virke som om, at panikangsten ikke er til at kontrollere, da den kommer uden varsel og kan vare alt fra minutter til timer. Man ved altså ikke nødvendigvis, hvorfor angsten opstår eller hvad der udløser den. Panikangst kan føre til, at man begynder at undgå tidligere omgivelser, hvor man har haft et angstanfald.

 

Enkeltfobi

 

Ved enkeltfobier oplever man, at enkelte ting eller specifikke situationer udløser angst. Det kan fx være, at man har en fobi for at flyve, for edderkopper eller slanger.

 

Præstationsangst

 

Præstationsangst er den form for angst der opstår, når man skal holde et oplæg, til eksamen, præstere eller generelt situationer hvor der er ekstra fokus på én foran andre. Man kan have en følelse af, at hjertet banker ud af ens krop. Man kan opleve svimmelhed, svedeture og søvnbesvær op til ens ”præstation” og under ens “præstation”.

Former for angst

Social angst

Social angst er en angstform som opstår i sociale sammenhænge med andre mennesker. Man kan få følelser af ubehag, usikkerhed, nervøsitet og opkastningsfornemmelser, når andre kigger på en. Man kan også have følelser af, at man ikke hører til, når man er ude blandt andre. Ved social angst begynder man at undgå og isolere sig fra arrangementer og sociale situationer, hvor angsten kan opstå.

 

Panikangst

Panikangst kan føles rigtig ubehageligt, da det er en angstform som virker til at komme ud af den blå luft. Man kan opleve voldsom hjertebanken, svimmelhed og problemer med vejrtrækningen. Det kan virke som om, at panikangsten ikke er til at kontrollere, da den kommer uden varsel og kan vare alt fra minutter til timer. Man ved altså ikke nødvendigvis, hvorfor angsten opstår eller hvad der udløser den. Panikangst kan føre til, at man begynder at undgå tidligere omgivelser, hvor man har haft et angstanfald.

 

Enkeltfobi

Ved enkeltfobier oplever man, at enkelte ting eller specifikke situationer udløser angst. Det kan fx være, at man har en fobi for at flyve, for edderkopper eller slanger.

 

Præstationsangst

Præstationsangst er den form for angst der opstår, når man skal holde et oplæg, til eksamen, præstere eller generelt situationer hvor der er ekstra fokus på én foran andre. Man kan have en følelse af, at hjertet banker ud af ens krop. Man kan opleve svimmelhed, svedeture og søvnbesvær op til ens ”præstation” og under ens “præstation”.

Angstbehandling kan hjælpe dig videre

Selvom det kan føles som om, at ens angst ikke er til at kontrollere, så kan angstbehandling være med til at forbedre ens angstsymptomer. I behandlingen af din angst tager jeg udgangspunkt i, hvor du er nu. Jeg arbejder meget med mine klienter ift., at skabe mestring over den situation de står i. Mange med angst oplever nemlig ofte ikke at have kontrol og fokus vil være at genopdage at det er dig der har kontrollen. Det kan være, at man ikke kan kontrollere, hvornår ens angst kommer. Det kan være, at man har tankemylder og ikke kan få ro på ens tanker. Eller det kan være, at man ikke føler, at man har styring med sin krop, når angsten dukker op. Det positive er, at man kan få hjælp til sin angst. Gennem angstbehandling hjælpes man bl.a. med værktøjer, så man kan få bugt med angsten og få mere overskud tilbage i sin hverdag.

 

Få effektiv metakognitiv behandling til at håndtere din angst

 

Har du spørgsmål, eller ønsker du, at jeg skal høre mere om din situation? Du er mere end velkommen til at kontakte mig på psykolog@mariabang.dk eller ringe til mig på 28 90 08 49.

Angstbehandling kan hjælpe dig videre

Selvom det kan føles som om, at ens angst ikke er til at kontrollere, så kan angstbehandling være med til at forbedre ens angstsymptomer. I behandlingen af din angst tager jeg udgangspunkt i, hvor du er nu. Jeg arbejder meget med mine klienter ift., at skabe mestring over den situation de står i. Mange med angst oplever nemlig ofte ikke at have kontrol og fokus vil være at genopdage at det er dig der har kontrollen. Det kan være, at man ikke kan kontrollere, hvornår ens angst kommer. Det kan være, at man har tankemylder og ikke kan få ro på ens tanker. Eller det kan være, at man ikke føler, at man har styring med sin krop, når angsten dukker op. Det positive er, at man kan få hjælp til sin angst. Gennem angstbehandling hjælpes man bl.a. med værktøjer, så man kan få bugt med angsten og få mere overskud tilbage i sin hverdag.

 

Få effektiv metakognitiv behandling til at håndtere din angst

 

Har du spørgsmål, eller ønsker du, at jeg skal høre mere om din situation? Du er mere end velkommen til at kontakte mig på psykolog@mariabang.dk eller ringe til mig på 28 90 08 49.